HTML

Zeneboncoló

számomra érdekes lemezekről, zenékről, zenészekről, koncertekről

Friss topikok

Címkék

abel (1) blaskó (1) Bosszubol (1) bródy (1) bubenyak (1) Drastik (1) feke (1) galamb (1) ik30 (1) istván (1) király (1) mihalik (1) novák (1) putto (1) rockopera (1) stohl (1) szemenyei (1) szörényi (1) tompos (1) udvaros (1) zoltan (1) Címkefelhő

Drastik Putto: Bosszúból galamb

2012.08.08. 15:52 :: benkodavidjanos

A Zeneboncoló első bejegyzésében azt a lemezt helyezem kés alá, amely a blog indításához a legnagyobb lökést adta: a Mihalik Ábel dobos-multiinstrumentalista vezette Drastik Putto bemutatkozó lemezét. A Bosszúból galamb könnyed természetességgel mutatja be Ábel - nagy mennyiségű, minőségi zene formálta - dinamikus és izgalmas zenei világát, amellyel nem csak a kreatív zenei megoldásokra fogékony hallgatónak könnyű azonosulni. Ábel a magyar zenei élet egyik jellegzetes figurája, akit leginkább magas technikai felkészültségéről (legyen szó jazzről, vagy pop-rockról), hiperaktivitásba hajló lelkesedéséről, fanyar és sajátos humoráról ismernek. 

Az alig félperces Intro után a Semmi van bárhol című dallal nyit a lemez. A verzéket vezető fogós gitártéma és a remekül elkapott, vokálokkal és csengőkkel díszített, gördülékeny prozódiájú refrén olyan egyértelműen gurulnak, hogy alig tűnik fel a hasonló dallamvilágú zenékben itthon merőben ritka páratlan (7/4) ütemmutató. Bubenyák Zoli rövid, de hangulatos billentyűszólója új színt hoz a dalba, amit ízléses hangszínválasztásai (hammond, mellotron-vonósok) jól fognak össze.

Zoli a billentyűk mellett a hangszerelésért, a keverésért és a masteringért is felelős és mindegyik téren magas színvonalú munkát végzett. Szerencsésnek tartom, amikor egy megfelelő szakmai felkészültségű zenész (pláne, ha hangszerelő is) keveri a dalokat, ennek előnyei a Bosszúból galambon is hallhatóak. A hangszerek aránya mindig funkciójuknak megfelelő, a szólók mindig jól hallhatóak és érthetőek, ahogyan a szövegek is. Ábel hangjából remek ének-soundot sikerült barkácsolni és a dobhangzás is szép részletes és telt lett.

Azért írom le ezeket, mert vélhetőleg nem fognak több ezer lemezt eladni, sőt kérdéses, hogy a lemezbe ölt pénz, energia, munka megtérül-e valamikor, hiszen a produkció kompromisszummentessége miatt csupán mérsékelt közönségsikerre számíthat. Ennek ellenére a Bosszúból galamb nem csak zeneiség, hanem hangzás tekintetében is magasra tette a mércét.  

Ezután egy kisebb pihenő következik az eddig meglehetősen erős lemezen. A rap-betéttel színezett Irreális szám, majd az ötletes fender rhodes-zongoraszólóval feldobott Szuperhős után a Jelen című dal jön, amelynek izgalmas formája és zenei megoldásai igyekeznek ellensúlyozni a refrén dalszöveg okozta könnyebb szellemi sérüléseket. A brit zenei stílusjegyeket mutató 6/4-es iBlind után az Orrod előtt kellemes popja alatt gondolkozunk el, hogy vajon visszatér-e a lemez elején tapasztalt kreatív, izgalmas dinamizmus.

Szerencsére vissza. A Mohaember dögös groove-al, stílusos, karakteres ám nem modoros énekléssel és a Pató Pál úr tematikát boncolgató dalszöveggel támad, Ábelnek nagyon jól áll ez a stílus. A Képviselő bácsikhoz egy aktuális társadalmi problémára, a demokratikus deficit növekedésére reflektál és a fiatalság a politikával szembeni nagyrészt jogos  kiábrándulását foglalja dalba. A szöveg számomra kissé túlegyszerűsített és meglehetősen agresszív, de a zene és a szöveg jól illeszkedik, a refrén kiválóan gurul, ismét elemében a Drastik Putto. 

Az Óda a céklához pszichedelikus szösszenete után a második angol nyelvű szám, a stinges verzéjű 6/8-os Last piece következik, amely a könnyed refrénnel és hirtelen határozottsággal befejezett Isten lába-val együtt már a levezetés része, mégha erre elvileg egy külön track, az instrumentális Kivezetés is szolgálna. 

A lemez összességében izgalmas zenei megoldások és frappáns dalszövegek gyűjteménye, Ábelnek sikerült egy egyedülálló magyar zenei produkciót létrehoznia, amiben remek partnere volt Bubenyák Zoli. A Bosszúból galambot elsőrangú zenészi teljesítmények, erőteljes hangzású és ízléses hangszerelésű dalok, illetve a dallamos, pop-rockos és az innovatívabb, kísérletezőbb részek tudatos aránya jellemzik.  

A színvonalas stúdiómunka után mindenképpen izgalmas kihivásnak ígérkezik a lemezanyag élő előadása. A Drastik Putto zenekarban Ábel gitározik és énekel, Zoli billentyűzik, a dobok mögött Ábel az elsősorban klasszikus ütősként aktív, ám kivételes dobtechnikával rendelkező Nagy Zsoltot tűri meg, basszusgitáron pedig Borbély Matyi játszik. A zenekarnak minden bizonnyal sok fellépésre lesz szüksége, hogy a lemezzel magasra tett színvonalat élőben is sikeresen érjék el. Sok koncertet és sikert kívánok nekik!

Egy korábban Ábellel készült interjú itt olvasható.

Szólj hozzá!

Címkék: galamb zoltan mihalik abel putto Drastik Bosszubol bubenyak

A bejegyzés trackback címe:

http://zeneboncolo.blog.hu/api/trackback/id/tr454659652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.